Міжрегіональна Академія управління персоналом

Дніпровський інститут
м. Дніпро, вул. Надії Алексєєнко, 21

053 «Психологія»

Галузь знань: 05 «Соціальні та поведінкові науки»
Спеціальність: 053 Психологія
Спеціалізація: Психологія
Рівень вищої освіти: Бакалавр / Магістр

Програма спеціальності 053 «Психологія» орієнтована на підготовку кваліфікованих фахівців психології передбачає, насамперед, їхній розвиток в особистісному, професійному та соціальному плані, а її результатом є не просто набуття психологічних знань, умінь та навичок, а формування ключових професійних компетенцій, адекватних сучасним соціокультурним умовам. Навчальний процес підготовки психологів здійснюється з урахуванням дидактичних можливостей сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання та орієнтується на формування освіченої, гармонійно розвиненої особистості, здатної до самоосвіти, постійного оновлення наукових знань, професійної мобільності, швидкої адаптації до змін у соціально-культурній сфері, систем управління та організації праці в умовах ринкової економіки. В системі сучасного наукового знання психологія посідає особливе місце, що визначене її специфікою, адже вона поєднує в собі теоретичні засади, на яких базується, та практичну діяльність з різними клієнтами. Фахівці психологи здатні виступати своєрідними посередниками у системі взаємодії особистості, сім’ї і суспільства, активно впливати на створення позитивних відносин в соціумі, на гармонізацію взаємовідносин між людьми, здійснювати підтримку корисних ініціатив, стимулювати різні види допомоги, здійснювати психологічні дослідження та ін. Окрему увагу приділено розвитку у студентів необхідних професійних навичок для ефективного психологічного консультування інших людей. Психологи також оволодівають основними принципами складання психокорекційних програм та здійснення психокорекційної допомоги.

Фахівці з напряму підготовки «Психологія» можуть виконувати науково- дослідницьку, освітню, управлінську, психодіагностичну, консультативну та психокорекційну роботу: в наукових та освітніх закладах різного рівня; в установах соціальної сфер, що займаються соціально-психологічною допомогою; економічних установах, виконуючи обов’язки по роботі з персоналом; медичних установах, здійснюючи психологічний супровід хворих осіб; у силових структурах разом з іншими спеціалістами приймаючи участь у правоохоронній діяльності. Також психологи розробляють рекомендації та впроваджують психогігієнічні заходи для покращення умов навчання, виховання та виробничої діяльності людини. Випускники психологи готуються до роботи в системі освіти, медицини, соціальної допомоги населенню, соціальній службі для сім’ї, дітей та молоді, у Збройних силах, СБУ, МВС, адміністративних, політичних та приватних структурах.

Основна мета спеціальності – надати освіту в галузі соціальних та поведінкових наук із широкими можливостями працевлаштування задля успішної професійної самореалізації на ринку праці, сформувати основні компетенції психолога, здатного до самостійної роботи та продовження освіти за докторськими програмами з психології. Програма передбачає можливість спеціалізації.

Компетенції, що формуються у результаті навчання за освітньо-професійною програмою підготовки

Знання і розуміння:

  • фундаментальних теоретичних та практичних знань щодо психологічних аспектів діяльності та поведінки людини, розуміння цілісного феномену існування особистості людини, її психічного здоров’я;
  • теоретичних основ та практичних навичок аналітичної роботи з метою визначення чинників виникнення психологічних проблем;
  • теоретико-методологічного обґрунтування експериментально-дослідницьких програм;
  • сучасних та класичних методів діагностики індивідуально-психологічних особливостей особистості;
  • теоретико-методологічного обґрунтування та принципів організації психопрофілактичної, психокорекційної, психотерапевтичної роботи з різними верствами населення в різних галузях психології;
  • методико-психологічного забезпечення та психологічного обґрунтування різних форм організації навчально-виховного процесу у вищих та середніх навчальних закладах.

Уміти застосовувати знання і розуміння:

  • фундаментальні і практичні знання у галузі психології при розв’язанні конкретних психологічних навчально-виховних і науково-методичних завдань;
  • використовувати набуті нові знання та інновації у практичній діяльності, професійно орієнтуватися у сучасних інформаційно-комунікаційній системах, володіти новітніми технологіями обробки інформації;
  • розробляти та впроваджувати наукові дослідження з актуальних питань у різних галузях психології;
  • розробляти та впроваджувати психодіагностичні програми, спрямовані на вивчення індивідуально-психологічних особливостей особистості, психологічних особливостей груп та колективів;
  • володіти сучасними методами психотерапії, психокорекції,  профорієнтаційної та консультативної роботи;
  • володіти технікою проведення соціально-психологічного тренінгу;
  • володіти методами психологічного формування навчально-виховного процесу у вищих та середніх навчальних закладах;
  • володіти сучасними методами викладання психології, проведення практичних, семінарських занять, лабораторних робіт;
  • готувати наукові статі та брати участь у роботі психологічних конференцій, з’їздів тощо, за результатами проведення науково-дослідницької роботи;
  • вести діловодство та спілкування державною мовою та іноземними мовами.

Здатність використовувати професійно-профільовані знання, уміння й навички:

  • в практично-психологічній роботі (практичний психолог; психолог; психолог-консультант; консультант психолого-медико-педагогічної консультації);
  • в науково-дослідній роботі (науковий співробітник (психологія) в науково-дослідних інституціях; асистент, викладач у вищих та середніх навчальних закладах);
  • в педагогічній роботі (асистент, викладач (психологічні дисципліни) у вищих та середніх навчальних закладів).

Програмні компетентності

Спеціальні (фахові)

  • Здатність до аналітико-синтетичної мисленєвої діяльності;
  • Здатність до безперервного й актуального навчання;
  • Опанування нових знань, методичних розробок, що накопичені у міжнародній психологічній практиці;
  • Здатність до систематизації результатів наукового пошуку з проблем дослідження;
  • Здатність розуміти та використовувати інноваційні технології в професійній діяльності;
  • Здатність ефективно взаємодіяти та індивідуальному та соціальному рівні;
  • Здатність до ділових комунікацій у професійній сфері, знання основ ділового спілкування, навички роботи в команді;
  • Здатність до забезпечення професійної самореалізації індивіда;
  • Здатність до діагностично-консультативної діяльності;
  • Здатність до виробничо-управлінської діяльності;
  • Здатність до соціально-технологічної діяльності;
  • Здатність до реабілітаційно-профілактичної діяльності.

Стиль викладання

Підходи до викладання та навчання

Студентоцентроване навчання. Теоретичне навчання (лекції, семінари, практичні заняття у малих групах, самостійна робота на основі монографій, новітніх публікацій, консультації із викладачами, підготовка магістерської роботи) з виконанням практичних завдань з консультування та аналітики, використанням тренінгів, Case stady, дискусій, ігрових ситуацій, тестування, брейн-стормінгу (інтелектуальний штурм).

Система оцінювання

Тестування знань, опитування, дискусії, самоконтроль та самооцінка, усні та письмові екзамени; презентації; поточний контроль; письмові есе; контрольні роботи, курсові (проектні) роботи та їх захист; звіти про практику, державний екзамен; захист магістерської роботи (проекту).

Програмні результати навчання

  • Уміти забезпечувати ефективний пошук, аналізувати та структурувати інформацію на основі логічних аргументів і перевірених фактів;
  • Володіти методологією, технологіями та методами наукового дослідження, різними напрямами та інструментами аналітичної діяльності;
  • Уміти аналізувати та інтерпретувати результати досліджень;
  • Уміти використовувати теоретико-методологічні знання проблем психології в дослідженні та поясненні психічних явищ;
  • Уміти проводити психологічний експеримент, обробляти та оцінювати його результати.
  • Уміти використовувати  набуті нові знання та розробки у практичній діяльності;
  • Професійно орієнтуватися у сучасних теоретичних підходах та практичних напрямах.
  • Уміти самостійно опрацьовувати наукові джерела, видобуток актуальних новітніх світових розробок, що носять теоретичний характер;
  • Використовувати теоретичні знання для розробки, впровадження нових методів психодіагностики, корекції, консультування, обробляти статистичними методами отримані емпіричні дані.
  • Застосовувати інформаційно-комунікаційні системи, володіти новітніми технологічними методиками обробками інформації
  • Володіти елементами педагогічної майстерності;
  • Уміти проводити виховну роботу щодо згуртування колективу;
  • Розуміти сутність та закономірності психічних явищ, психологічну структуру особистості, теорії особистості,  умови її розвитку та формування;
  • Прогнозувати соціально-психологічні процеси, впроваджувати новітні технології навчання
  • Уміти вибудовувати комунікаційні зв’язки з різними групами суб’єктів психологічної роботи (клієнтами, місцевими мешканцями, фахівцями, консультантами);
  • Володіти навичками та вміннями якісного, професійного усного, письмового спілкування, що є передумовою професійної ефективності;
  • Обґрунтовувати і продуктивно навчати, забезпечувати розвиток і корекцію діяльності індивіда, соціальної групи;
  • Уміти супроводжувати роботу персоналу з метою осягнення бажаного результату праці і задоволення його потреб;
  • Вивчати й узагальнювати психологічні проблеми, надавати рекомендації щодо їх вирішення
  • Уміти планувати основні етапи психологічного консультування: підготовка, діагноз, планування дій, впровадження;
  • Виявляти індивідуально-типологічні особливості особистості;
  • Забезпечувати перехід від діагностичної до консультативної роботи з урахуванням особливостей клієнта;
  • Прогнозувати поведінку особистості та її розвиток;
  • Уміти розробляти комплексні програми діагностико-консультавної роботи  та здійснювати організацію психолого-консультативних пунктів;
  • Організовувати роботу служб психологічної допомоги різним верствам населення.
  • Уміти організовувати і проводити психодіагностичні дослідження у сфері профорієнтації, професійного відбору та професійної адаптації персоналу;
  • Здійснювати консультативну допомогу у виробничій діяльності;
  • Проводити оптимізацію соціально-психологічного клімату в організаціях
  • Виявляти специфіку соціальних та етнічних стереотипів, упереджень;
  • Застосовувати психологічні методи аналізу основних життєвих потреб вимушених мігрантів, інших проблемних соціальних та етнічних груп;
  • Уміти організувати та надати соціально-психологічну допомогу різним верствам населення;
  • Надавати психологічну допомогу в екстремальних ситуаціях;
  • Організовувати та проводити реабілітаційні заходи психологічного захисту громадян у кризових ситуаціях;
  • Забезпечувати роботу системи психологічних служб, що здійснюють допомогу населенню.

Підготовка фахівців з вищою освітою за спеціальністю 053 «психологія» здійснюється за відповідними рівнями вищої освіти:

  • бакалавр;
  • Магістр професійного спрямування;

 

Здатність до працевлаштування:

Бакалавр зі спеціальності 053 «Психологія» може виконувати професійну роботу, та займати наступні первинні посади:

  • психолог (у закладах освіти (дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні і спеціалізовані школи);
  • спеціаліст із надання допомоги неблагополучним сім'ям;
  • спеціаліст із соціальної роботи;
  • голова секції (творчої).
  • психолог-консультант;
  • профконсультант;
  • психолог може також обіймати посади, які не вимагають поглиблених професійних знань, складної дослідницької роботи і які орієнтовані переважно на вирішення стереотипних задач діяльності.

Магістр зі спеціальності 053 «Психологія» може виконувати професійну роботу, та займати наступні первинні посади:

  • психолог;
  • практичний психолог;
  • молодший науковий співробітник;
  • викладача психології у вищих навчальних закладах;
  • консультант психолого-медико-педагогічної комісії;
  • науковий консультант у державних та громадських установах;
  • психолог маркетингових відділів кампаній та відділів по роботі з персоналом;
  • керівник структурного підрозділу – головний спеціаліст;
  • консультант з питань здорового способу життя;
  • керівник проектів та програм у сфері нематеріального виробництва.
  • психолог в наукових інститутах, на промислових підприємствах та в малому бізнесі, у Збройних силах України та інших силових структурах, в органах влади, в організаціях, які займаються виробництвом і реалізацією послуг;
  • консультанта із суспільно-політичних питань;
  • керівник навчально-виховного закладу (середньої загальноосвітньої школи, спеціалізованої школи, гімназії, інтернату тощо);
  • директор кабінету (методичного, навчально-методичного).